Med evangeliet i fokus

Skriven av Isak, i Sverige

Årets Gospelfokus hölls 2-3 okt i Jönköping. Det är en konferens i för pastorer, ledare och andra lärjungar från alla sammanhang, som vill sätta fokus på Evangeliet om Guds härlighet och nåd – kyrkans sanna skatt. Så här berättar Isak som var med under konferensen:

Gospelfokus 2015

"Blod och eld" står det på väggen bakom Ola Nilsson, chef på förlaget Reformedia, som inleder första mötet på konferensen Gospelfokus.

Jag sitter längst bak i Frälsningsarméns gudstjänstlokal i centrala Jönköping där konferensen Gospelfokus just har inletts och jag är förväntansfull för hur Herren ska tala genom dagens föreläsare. I en tid av nya andliga och samhälleliga trender tappar många av oss fokus på vad evangeliet egentligen handlar om. Populismen kryper in i våra församlingar och istället för att fokusera på att Kristus och hans evangelium är en hörnsten, så låter vi det faktum att han också är en stötesten för dem som inte tror forma vårt budskap: vi tystnar…

Är Jesus vårt allt? Älskar vi honom och människor eller är vi nummer ett i våra egna liv?

Orden blod och eld hänger kvar i mitt sinne. Jag funderar över varför Frälsis någon gång på 1800-talet valt dessa ord. I mina funderingar kommer jag fram till att det är två väldigt viktiga ord. Blodet som renar från synd, och elden, Andens eld som ger oss motivation, kraft och passion att nå ut med nyheterna om att allt inte är kört. 

Under dagen lyssnar vi till Guds ord och några av de mest centrala ämnena i evangeliet tas upp – vikten av korset, Guds dom och total överlåtelse till Jesus. Det är en frisk fläkt i min själ att höra Jesus lyftas upp och att ingen skäms över ord som synd, helvete och förunderlig nåd.

Runt 100 deltagare i alla åldrar, från södra Sveriges alla skrymslen och vrår har hittat hit denna friska soliga oktobermorgon. Jag pratar med folk från ett flertal samfund och sammanhang och det gläder mig att det är just de glada nyheterna om Jesus som enat oss och inget annat. Många namnkunniga kristna förkunnare är på plats för att dela det som Gud lagt på deras hjärtan; pingst, Svenska Evangeliska Alliansen, EFS, Equmenia m.fl.

En av huvudpoängerna under konferensen är att det är bristen av evangelium som gör att Kristi kropp i Sverige ligger i toppen på världsrankingen i snabbast krympande församling. 

Greg Gilbert, författare och pastor som är en av talarna på konferensen sammanfattar det på ett härligt sätt med orden:

”Enheten i en församling lever där självhävdelsen dör, och självhävdelsen dör vid foten av Kristi kors.” 

Jag cyklar hem peppad att läsa Bibeln och lite mer redo att tydligt berätta evangeliet för dem som inte hört, min även för dem som redan hört. Evangeliet behöver vi alla höra, och det är det som är motivationen för varje steg vi tar med Jesus på lärjungaskapets väg.

gospelfokus 2015

Senaste Nyheter & Blogginlägg

En ny våg av förföljelse i Algeriet

Skrivet av Nicole James, i Mellanöstern & Nordafrika
En ny våg av förföljelse i Algeriet

“Nu finns ingen rädsla längre, ingen återvändo och en stark överlåtelse att fortsätta oavsett vilket pris vi får betala” säger Youssef, själv algerier och OM:s missionsledare i Algeriet, efter att myndigheterna för två månader sedan stängt House of Hope, en blomstrande församling och missionsbas i Oran, Algeriet.

Den 9 november 2017 beordrade guvernören i Oran att all aktivitet i House of Hope skulle upphöra omedelbart. ”Det handlar om falska anklagelser och grundlösa rykten” berättar Youssef. ”Fyra polisbilar kom och poliserna bommade igen dörren och förseglade den. Alla aktiviteter, alla gudstjänster och bibelskolan Timoty School tvingades upphöra med sin verksamhet. ”... Läs mer »